top of page

Tanrıçanın İzinde

Tasarladığı tüm koleksiyonlarda kadının gücünden ilham alan Zeynep Tosun, 2021 İlkbahar/Yaz Couture koleksiyonu “Apasas: The City of the Goddess” ile bu defa Anadolu’nun Amazon savaşçılarını kendine yol arkadaşı edinmiş. El işçiliği ve buna bağlı zanaatların kaybolmaması gereken kültürel bir miras olduğunu söyleyen Tosun’la yeni koleksiyonunu ve modanın değişen yüzünü konuştuk.



1) 2009’da kurduğunuz Zeynep Tosun markasıyla kültürel motifler, el işçiliği ve modern tasarımı bir araya getiren koleksiyonlar yaratıyorsunuz. Tasarım felsefenizden bahseder misiniz? Benim için el işçiliği ve özellikle kadınlara istihdam sağlayabilmek çok önemli. Bu yüzden yaptığımız her koleksiyonda el işçiliği bizim için ön planda. El işçiliği ve buna bağlı zanaatların kaybolmaması gereken kültürel bir miras olduğuna inanıyorum ve bunları modern öğelerle birleştirmek istiyorum. Koleksiyonlarımızda Anadolu’ya ait eski el işi tekniklerini kullanıyoruz. Bu parçaların üretimi ise Anadolu genelindeki farklı kadın grupları tarafından adil üretim felsefesine dayalı bir şekilde gerçekleştiriliyor. Yani ben aslında dünyayı, geçmişimle geleceğimi birleştirdiğim bir yer olarak görüyorum. O yüzden tasarım felsefemiz bunların üzerine kurulu.


2) “Apasas; The City of the Goddess” İlkbahar-Yaz Couture koleksiyonuna dair ilham nereden geldi? Koleksiyon, ilhamını tarih boyunca mitolojinin en güçlü kadınları olarak anılan, Anadolu’da yaşamış Amazon kadınları ve onların yaşam hikayelerinden alıyor. Ben aslında bu koleksiyona başlarken Amazon kadınlarının bu topraklardan geldiğini bilmiyordum. Bunu öğrendiğimde onlardan ilham almam kaçınılmaz oldu. İlk Amazonların Anadolu’da Efes’e yerleştikleri düşünülüyor. Bu sayede Anadolu’nun el işçiliğini antik Yunan ile harmanladığımız bir koleksiyon ortaya çıktı. Hatta koleksiyonun çekimlerini de Efes Antik Kenti’nde gerçekleştirdik.


3) Moda ve kutlamayı birbirinden ayrı düşünmek imkânsız... Son yıllarda kutlama kültürü nasıl bir değişim geçirdi? Bir tasarımcı olarak siz bu değişimi ve modaya olan yansımasını nasıl görüyorsunuz? Kutlama kültürü son dönemlerde anormal bir değişimden geçti. Pandeminin de etkisiyle bizim coğrafyamızdaki o büyük, şaşaalı kutlamaları, düğünleri daha az görür hale geldik. Mesela destinasyon düğünlerinde ciddi bir artış oldu. Bir taraftan kiralama çoğaldı. Kutlamalar daha “parti” havasında geçmeye başladı. Bu da modaya koleksiyonların gençleşmesi olarak yansıdı.


4) Sizce günümüzde insanların bir markayı sevip takip etmesinin sırrı ne? Markanızın cazibesini korumak için nelere dikkat ediyorsunuz? Bunun sırrı tüketicinin kendi kodlarını veya kendinde olmasını istediği kodları o markanın kodlarında bulması... Bu çok önemli. Bir de bence bir markanın var olan kimliğinin sürdürülebilir olması çok önemli. Ben bunu mesela Instagram paylaşımlarımla yapmaya çalışıyorum; takipçilerimize nasıl çalıştığımızı, neler yaptığımızı, sistemimizin nasıl olduğunu anlatıyorum. Markamızın süreçlerini onlarla paylaşıyorum. Ben insanları ve onlarla iç içe olmayı seviyorum. Burada bence samimiyet çok esas.

5) Zeynep Tosun markasını giyen kadını tanımlamanızı istesek...

Zeynep Tosun markası her zaman bir mirasın üzerine kurulu çünkü el emeği var, makinelerin yapamadığı şeyleri yapıyoruz. Bu markayı giyen kadın cesur, eklektik ve modern çünkü, biz bu mirası günümüzle ve hatta gelecekle birleştirmeye çalışıyoruz. Şu anda Anadolu’yu geleceğe taşımaya çalışıyoruz.


6) Bugüne dek pek çok ünlü yıldızı giydirdiniz. Bunlar arasında favoriniz kimdi? İleride en çok kimi giydirmek isterdiniz? Lady Gaga kesinlikle favorim çünkü onu kişisel olarak çok seviyorum, çok yetenekli ve çalışkan buluyorum. Bunlar benim hayatta çok önem verdiğim özellikler. İleride kimi giydirmek isterim? Carine Roitfeld’i daha giydirmedim, ileride benim parçalarımı giymesini çok isterim. Chloë Sevigny’yi çok beğeniyorum, onu da çok giydirmek isterim. Onun dışında gençlerden mesela Timothée Chalamet’yi giydirmek isterim. Yani skalayı biraz genişletmek istiyorum.


Fotoğraf: Mustafa Nurdoğdu

Styling: Murat Gürsoy

Comments


bottom of page